Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaj do Fordonu: Pogoda sprzyja wykonawcy. Raport nr 3

Redakcja
Doskonała pogoda sprzyja budowie linii tramwajowej do Fordonu. Rozpoczęła się w ostatnich dniach przebudowa pętli przy ul. Wyścigowej. Kierowcy i pasażerowie powoli powinni przygotować się na wiele ważnych zmian. Które zaczną się z początkiem maja.

Rozpoczęcie prac przy przebudowie ważnego węzła przesiadkowego wiąże się ze zmianami w organizacji ruchu . Zamknięty został między innymi przejazd przez ulicę Wyścigową na wysokości pętli autobusowej. Trwa tam budowa kanalizacji oraz nowej pętli tramwajowej. Wykonano już część nowego koryta po wschodniej stronie ul. Wyścigowej  w którym ułożone będzie torowisko. Z kolei pomiędzy ulicami Fordońską i Kamienną trwa budowa kolejnych podpór estakady tramwajowej. Przekroczy ona następnie stację kolejową Bydgoszcz Wschód, ulicę Inwalidów i Lewińskiego.

Prace wykonywane są także od strony ul. Lewińskiego, Trwa tam betonowanie pierwszej podpory. Z kolei od strony ul. Fordońskiej gotowych jest 5 fundamentów oraz jedna  podpora. Zaczyna się także szalowanie ławy pod pierwszy przyczółek. Cała estakad liczyć ma 20 podpór o zmiennej wysokości. W tym tygodniu wykonawca przejął  także plac budowy na terenach kolejowych. Umożliwi to prace przy kolejnych podporach oraz przebudowę torów na stacji Bydgoszcz Wschód. To właśnie tu powstanie najważniejszy węzeł przesiadkowy (tramwaj-kolej).

 

Prace przy budowie estakady wiążą się także ze zmianą organizacji ruchu na ul. Kamiennej. Obecnie wyłączona z ruchu jest połowę południowej jezdni ulic. Rozpoczęło się wykonywanie nowej jezdni o innym przebiegu. Po zakończeniu tych prac zostanie przełożony ruch pojazdów na nową jezdnię i nastąpi przebudowa północnego pasa ruchu. Podczas tych robót możliwy będzie przejazd możliwy tylko jednym pasem.

 

W celu częściowego rozładowania kumulacji pojazdów bezpośrednio przed robotami na ul. Kamiennej przed ul. Fabryczną i Łęczycką, ustawione zostały tablice ostrzegawcze informujące kierowców o utrudnieniach w ruchu na ul. Kamiennej. W następnym etapie przebudowana zostanie jezdnia północna.

Wykonawca przygotował też kluczowy projekt zmian w organizacji ruchu na ul. Fordońskiej, który umożliwi budowę nowych rozjazdów umożliwiających wjazd na pętlę tramwajową oraz w kierunku Fordonu. Konieczne jest tam wykonanie między innymi kanalizacji ze studniami o głębokości ponad 6 metrów. Są one zlokalizowane między torowiskiem i jezdnią. Wymaga to ze względów bezpieczeństwa wyłączenia ruchu na północnej jezdni. Poza tym wylewane będzie tam betonowe łoże pod torowisko. To również czasochłonne prace. Technologia ta jednak gwarantuje trwałość oraz komfortowe warunki pokonywania przejazdu przez samochody.

 

Te prace ruszą prawdopodobnie 1 maja. Będą oznaczały dla kierowców i pasażerów wiele zmian. Północna jezdnia zostanie wyłączona z ruchu. Na południowej jezdni wprowadzony zostanie ruch dwukierunkowy. Dodatkowo w kierunku centrum zostanie wytyczony jeszcze jeden objazd przez ul. Wyścigową, pętlę autobusową, ul. Startową i Towarową. Będzie on dostępny wyłącznie dla samochodów osobowych. Tablice ostrzegające o utrudnieniach będą ustawione kilka kilometrów przed miejscem prowadzonych robót, między innymi na rondzie Fordońskim oraz na skrzyżowaniach Fordońskiej z Rejewskiego i Akademickiej z Rejewskiego.

 

 Prace budowlane toczą się także w Fordonie. Na osiedlu Przylesie trwają między innymi prace ziemne przygotowujące teren do budowy nowego odcinka ul. Korfantego. Pozwoli to na likwidację niebezpiecznego łuku z łamanym pierwszeństwem przy skrzyżowaniu z Akademicką. W kwietniu planowane jest tam rozpoczęcie prac związanych z układaniem krawężników. Te prace nie powodują jednak większych utrudnień. Po wybudowaniu nowego odcinka  zostanie tam przełożony ruch, a stare fragmenty ulic będą rozbierane, by umożliwić budowę kolejnej pętli awaryjnej.

W bieżącym roku najwięcej prac zaplanowano właśnie na odcinku Wyścigowa-Korfantego. Prace drogowo-torowe będą również prowadzone na odcinku Piłsudskiego- Mariampol. Na całym 10-kilometrowym odcinku powstawać będzie jednak kanalizacja oraz inne instalacje podziemne.

Budowa linii do Fordonu, to jedna z największych inwestycji tramwajowych w Polsce, kosztująca 290 mln zł. Będzie ona również połączona z zakupem 12 niskopodłogowych tramwajów.  Dla porównania budowa od podstaw linii tramwajowej w Olsztynie o długości 10 km kosztuje 249 mln zł. Na budowę linii tramwajowej na Piecki i Migowo o długości 3,6 km Gdańsk wyda 116 mln zł. 8-kilometrowy odcinek Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju kosztuje natomiast 240 mln zł. Kraków na trasę tramwajową Lipska-Wielicka o długości 2,1 km zarezerwował 150 mln zł. Rozbudowa sieci tramwajowej w Toruniu zamknie się kwotą 47,3 mln zł.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto